Co je to ochranná známka a proč je dobré si ji zaregistrovat

Co je to ochranná známka a proč je dobré si ji zaregistrovat

Ochranná známka je symbol vaší společnosti, který odlišuje vaše služby nebo produkty od těch konkurenčních. Je to nástroj, prostřednictvím kterého je možné právně chránit vaši značku před jejím zneužitím konkurencí. Díky ochranné známce si vás a vaše produkty nebo služby zákazníci zapamatují a budou se k vám vracet. Ochrannou známkou lze chránit nejen název či logo pod kterými podnikáte, ale také například tvar nebo obal výrobků. Pokud vlastníte malou nebo střední společnost a snažíte se prosadit na trhu, ochrana a budování značky jsou pro úspěch vašeho podnikání klíčové.

Některé výhody registrace ochranné známky

Právo na výhradní užívání ochranné známky

Registrací ochranné známky získáte exkluzivní právo svou ochrannou známku užívat v souvislosti výrobky nebo službami, pro které je zaregistrována. Pokud ochrannou známku pro registrované výrobky nebo služby bez vašeho souhlasu použije někdo jiný, je možné mu v tom právně zabránit.

Marketingová hodnota, silnější, účinnější a jednodušší ochrana značky

Díky ochranné známce jasně definujete vaši značku. Pomocí marketingu a propagace potom můžete zvyšovat její hodnotu a budovat si reputaci u svých zákazníků. Registrací také získáte oprávnění používat spolu s vaší značkou symbol ®, který často odradí ostatní od zneužívání vaší značky. Pokud se i přesto někdo na vaší značce a pověsti bude chtít obohatit, ochranná známka významně posílí vaši pozici proti případným porušovatelům a usnadní vymáhání vašich práv.

Předcházení nákladným sporům a ochrana investic do marketingu a propagace

Při budování společnosti jsou velmi často vynakládány značné investice na marketing a propagaci značky i celé společnosti. Bez zaregistrované ochranné známky bude těžší tyto investice ochránit před zneužitím ze strany konkurence, která by na vašem úsilí chtěla parazitovat například kopírováním nebo připodobňováním se k vaší značce. Pokud pro registraci ochranné známky využijete služby profesionálního zástupce (patentový zástupce nebo advokát), ve většině případů v rámci procesu registrace ochranné známky provede rešerši databází ochranných známek. Taková rešerše často pomůže zjistit, že značku, kterou si chcete zaregistrovat jako ochrannou známku, již vlastní jiná společnost. Díky tomu je možné včas reagovat a značku změnit ještě předtím, než do její propagace vložíte své finanční prostředky. Tímto způsobem je také možné předejít případným nákladným a časově náročným sporům s dřívějším vlastníkem ochranné známky.

Cenné aktivum

Ochranná známka je často jedním z nejcennějších aktiv, které společnosti vlastní. Budování značek a jejich ochrana prostřednictvím ochranných známek může podstatně zvýšit hodnotu vaší společnosti. To se může hodit nejen při prodeji společnosti.

Licence

Zaregistrovanou ochrannou známku můžete zpeněžit třeba tím, že ostatním poskytnete oprávnění ji užít za sjednanou finanční odměnu.

Zástavní právo

Ochranná známka může být předmětem zástavního práva, tzn. lze její pomocí zajistit dluh.

Druhy ochranných známek

Základními druhy ochranných známek, které je možné registrovat jsou ochranné známky slovní, obrazové a obrazové se slovním prvkem. Zjednodušeně řečeno se jedná o názvy a loga. Dále je možné registrovat například i prostorové ochranné známky, ochranné známky tvořené pouze barvou, zvukové ochranné známky a další. Pomocí prostorových ochranných známek lze chránit například vzhled výrobku nebo jeho obalu, zvukové ochranné známky mohou chránit například distinktivní znělky. Všechny druhy ochranných známek včetně příkladů jsou uvedeny například na webových stránkách Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) zde.

Možnosti registrace ochranné známky

Ochrana poskytnutá ochrannou známkou je vždy územně omezena. Ochranné známky je možné registrovat jak pro jednotlivé státy, tak například i pro celou Evropskou unii. Ochrannou známku platnou na území ČR je možné přihlásit u Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPV). Přihlášku ochranné známky platné v celé EU je pak nutné podat u Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO), se sídlem ve španělském Alicante.

Sdílet
2309 1299 Ondřej Ekrt